Børn har ret til at blive hørt og til at sige deres mening. Det står skrevet i Børnekonventionen og i flere danske lovgivninger. Det handler både om at lytte til og inddrage barnet i den enkelte sag, men også om at inddrage børn og unge som repræsentanter for en større børnegruppe.
I håndbogen fortæller Børnerådet, hvordan man praktiserer god inddragelse. Bogen indeholder både grundlæggende perspektiver på, hvorfor man overhovedet bør inddrage, overvejelser over og hands on-metoder til, hvordan man arbejder kvalificeret med børneinddragelse, og hvordan man kan videreformidle børnenes stemme.
Bogens indhold
Kapitel 1 giver en solid baggrundsforståelse for de teorier og overvejelser, der ligger til grund for at inddrage børn og unge.
Kapitel 2 gennemgår dels de rettigheder fra FN’s Børnekonvention, der danner grundlag for inddragelse, dels de væsentligste juridiske aspekter og regler omkring børneinddragelse.
Kapitel 3 fokuserer på den grundige forberedelse, der bør gå forud for at inddrage børn og unge.
Kapitel 4 indeholder værktøjer til kvantitative og kvalitative metoder og viser, hvilke muligheder man har for at skalere metoder op og ned alt afhængigt af kompetencer, tid og resurser.
Kapitel 5 handler om, hvordan man kommunikerer til børn og unge før, under og efter en inddragelsesproces.
Kapitel 6 handler om de overvejelser og den planlægning og forberedelse, der er nødvendig, hvis børn skal eksponeres i medier, tale til konferencer eller møde beslutningstagere.
Kapitel 7 er en samling af seks meget forskellige børneinddragelsesprojekter, der kan virke som inspiration og vejledning.
Kapitel 8 indeholder konkrete eksempler på Børnerådets skriftlige kommunikation med børn og forældre, interviewguides, Børnerådets officielle børnesyn og FN’s Børnekonvention.
Håndbog i børneinddragelse præsenterer Børnerådets bud på, hvordan man praktiserer god inddragelse af børn og unge.
Hent Håndbog i børneinddragelse